Repairing your broken suitcase
Inleiding

Of u nu op zakenreis bent, op vakantie gaat of gewoon vrienden en familie bezoekt, meestal hoeft u zich geen zorgen te maken over uw koffer. Een beschadigde koffer kan echter uw hele reis verpesten. Velen vragen zich af of hun koffer gerepareerd kan worden, hoeveel zo'n reparatie kan kosten en of het wel de moeite waard is om de schade te repareren. In dit artikel hopen we de volgende vragen over bagagereparaties te beantwoorden:

  • Welke onderdelen van een koffer kunnen gerepareerd worden?
  • Is het de moeite waard om een koffer te repareren of kunt u beter een nieuwe koffer kopen?
  • Welke reparaties kan ik zelf uitvoeren en voor welke reparaties moet ik professionele hulp inroepen?
  • Welk gereedschap en onderdelen heb ik nodig om de reparatie uit te voeren?
  • Hoe lang duurt het om de reparatie uit te voeren?
  • Wat kan ik doen als er geen reserveonderdelen meer beschikbaar zijn voor mijn koffer?

Welke onderdelen van een koffer kunnen worden gerepareerd?

De meeste koffers die tegenwoordig worden verkocht, zijn zo ontworpen dat ze in geval van schade gemakkelijk kunnen worden gerepareerd. Daarom zijn de meeste onderdelen van de koffer aan de buitenkant bevestigd met schroeven die verwijderd kunnen worden om de reparatie uit te voeren. Om bij deze onderdelen te kunnen, hebben de meeste koffers een onderhoudsrits in het midden van de kofferbekleding, zodat de onderdelen toegankelijk zijn.

Of een schade gerepareerd kan worden, hangt altijd af van het exacte type schade, maar het volgende zou u een algemeen overzicht moeten geven.

Schade die gerepareerd kan worden:

  • Wielen
  • Telescopische handgrepen
  • Sloten
  • Ritstrekkers (als het ritsschuifje en de ritsketting onbeschadigd zijn)
  • Andere onderdelen die als losse reserveonderdelen verkrijgbaar zijn
  • Ritssluitingschuivers die losgekomen zijn van de ritsketting (die nog intact moet zijn)

 

Beschadigingen die niet gerepareerd kunnen worden:

  • Deuken in de buitenkant
  • Scheuren in de kuip
  • Delen van onderdelen, bijv. alleen hele Wielen kunnen worden vervangen, niet delen van een Wielen
  • Schade aan de stof voor softshell koffers
  • Afgescheurde handgrepen bij softshell koffers
  • Beschadigingen aan de stof van softshell koffers
  • Beschadigingen aan de verstevigingsplaten van softshell koffers (bijv. aan de onderkant)
  • Schade aan de stof aan de binnenkant
  • Koffers met klinknagels waarbij het materiaal rondom de klinknagel (bijv. polycarbonaat of aluminium) beschadigd is.

Dit is natuurlijk slechts een korte lijst met voorbeelden van schade die gerepareerd kan worden. Voor een uitgebreidere lijst van beschikbare reparaties kunt u onze gedetailleerde gids raadplegen met betrekking tot welke schade gerepareerd kan worden.

Is het de moeite waard om een koffer te repareren of kunt u beter een nieuwe koffer kopen?

Of het de moeite waard is om te proberen uw beschadigde koffer te repareren of niet, hangt vooral af van de omvang van de schade en de beschikbaarheid van reserveonderdelen om de reparatie uit te voeren. In het geval dat slechts één onderdeel, bijv. Wielen beschadigd is en het reserveonderdeel beschikbaar is, is het meestal zinvoller om de koffer te repareren dan om een nieuw item te kopen.

Iets anders waar u rekening mee moet houden is de frequentie van de schade en hoe oud het item al is. Over het algemeen kan na een periode van meer dan 10 jaar niet worden uitgesloten dat bepaalde kunststoffen brozer worden (afhankelijk van de opslagomstandigheden), zodat schade waarschijnlijker is. Tegelijkertijd is het mogelijk dat er na zo'n lange periode nog maar een paar reserveonderdelen beschikbaar zijn. In dergelijke gevallen kan het de moeite waard zijn om te overwegen om uw koffer vroegtijdig te vervangen. Dit kan niet alleen schade beperken, maar ook meer comfort aan uw reizen toevoegen.

Moet ik betalen voor de reparatie van mijn koffer?

Bij de aankoop van een koffer bieden veel merken een fabrieksgarantie die verder gaat dan uw eventuele consumentenrechten volgens de geldende wetgeving. In de meeste gevallen dekt een dergelijke garantie echter alleen materiaal- en productiefouten, bijv. als de naad defect is of als het materiaal van het handvat al na korte tijd broos is. Schade die veroorzaakt wordt door regelmatig gebruik, slijtage of reizen per trein, bus of vliegtuig wordt meestal niet gedekt door dergelijke garanties, wat betekent dat u de reparatiekosten moet betalen.

Als uw bagage vervoerd wordt door een derde partij, zoals een luchtvaartmaatschappij of een cruiseschip, dan is het vervoerbedrijf meestal aansprakelijk voor reparaties die tijdens de afhandeling van uw bagage zijn ontstaan. Voor vliegreizen is een dergelijke vergoeding geregeld in het Verdrag van Montreal. Houd er echter rekening mee dat luchtvaartmaatschappijen niet verantwoordelijk zijn voor schade die veroorzaakt is door de specifieke aard van de bagage of eerdere schade. Als uw koffer beschadigd is geraakt door een luchtvaartmaatschappij of cruiseschip, is de eerste stap altijd om de schade aan het bedrijf te melden.

Schade melden bij de luchtvaartmaatschappij/cruiseschipmaatschappij

Om schadevergoeding te krijgen van een luchtvaartmaatschappij of cruiseschipmaatschappij nadat uw koffer beschadigd is, is de eerste en belangrijkste stap om de schade te melden bij de luchtvaartmaatschappij.

Aanbeveling: Controleer uw bagage bij het ophalen altijd meteen op schade.

Over het algemeen moet u proberen om elke schade die u aan uw koffer hebt geconstateerd te melden voordat u het terminalgebouw verlaat. Op veel luchthavens bevindt de balie voor beschadigde bagage zich samen met de balie voor zoekgeraakte bagage. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, luchthaven en aankomsttijd kan het zijn dat de balie voor beschadigde bagage niet bemand is. In dergelijke gevallen raden wij toch aan om naar de balie te gaan en te controleren of er een telefoonnummer is aangegeven om te bellen en de schade met foto's te documenteren. U dient de schade zo snel mogelijk na aankomst per e-mail of telefoon te melden. Veel luchtvaartmaatschappijen eisen dat schade binnen 7 kalenderdagen wordt gemeld, maar elke luchtvaartmaatschappij of cruisemaatschappij heeft zijn eigen regels. Sommige cruisemaatschappijen eisen zelfs dat u de schade meldt voordat u het terminalgebouw verlaat om in aanmerking te komen voor vergoeding.

Wat gebeurt er nadat ik schade aan mijn koffer heb gemeld bij een luchtvaartmaatschappij of cruiseschipmaatschappij?

Nadat u de schade bij de luchtvaartmaatschappij hebt gemeld, ontvangt u meestal een dossiernummer van de luchtvaartmaatschappij die uw koffer doorstuurt naar een gespecialiseerde reparateur die een contract heeft met de luchtvaartmaatschappij. Bij de volgende stap zal de reparateur van de luchtvaartmaatschappij contact met u opnemen om een reparatie of vervanging van uw bagage te organiseren. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen en cruisemaatschappijen kunt u ook zelf een reparatiebedrijf kiezen en worden de reparatiekosten vergoed. Of een reparatie mogelijk is (en financieel haalbaar voor de luchtvaartmaatschappij) of dat een vervanging nodig is, hangt meestal af van de beschikbaarheid van reserveonderdelen voor uw koffermodel.

Wat gebeurt er als de luchtvaartmaatschappij mijn koffer niet kan repareren?

Als de schade te groot is of als reparatie niet mogelijk is, zal de luchtvaartmaatschappij/reparatiedienstverlener van de luchtvaartmaatschappij een vervanging van de koffer organiseren. De waarde van het vervangende item hangt af van de oorspronkelijke aankoopprijs van de koffer, de leeftijd van het item en de luchtvaartmaatschappij. Op basis hiervan zal de luchtvaartmaatschappij de tijdswaarde van de koffers berekenen. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij kan het waardeverlies voor elk gebruiksjaar tussen 10% en 20% van de aankoopprijs bedragen. De exacte berekening van de tijdswaarde verschilt per luchtvaartmaatschappij en de contracten die zij met verzekeringsmaatschappijen hebben.

Voorbeeld: Voor een koffer van 7 jaar oud waarvoor u in de winkel € 169 hebt betaald, kunt u in aanmerking komen voor een vervangend artikel ter waarde van € 50,70 als de luchtvaartmaatschappij uitgaat van een waardeverlies van 10%. Meer beperkende luchtvaartmaatschappijen die uitgaan van een verlies van 20% / jaar kunnen aannemen dat het item geen waarde heeft en uit beleefdheid slechts een klein bedrag vergoeden.

Op basis van de tijdswaarde die de reparateur voor uw item heeft berekend, kan u een vervangend item worden aangeboden dat overeenkomt met deze prijs. Om het artikel te vervangen door een nieuw artikel van vergelijkbare waarde kan de reparateur u vragen om het verschil te betalen tussen het bedrag van de vergoeding van de luchtvaartmaatschappij en de detailhandelsprijs van het vervangende artikel.

Belangrijk: In veel gevallen wordt u gevraagd om een vervangend artikel te kiezen. Wij raden u aan om de prijzen van de vervangende artikelen met de marktprijzen te vergelijken en indien nodig een contante uitbetaling van het compensatiebedrag te vragen.

Mijn luchtvaartmaatschappij heeft mij gevraagd om een schadecertificaat van een bagagehandelaar of reparatiewerkplaats - waar kan ik zo'n document krijgen?

Als het gaat om het repareren of vervangen van beschadigde bagage vragen sommige luchtvaartmaatschappijen en cruisemaatschappijen klanten om een schaderapport of schadecertificaat van een bagagehandelaar of professionele bagagereparatiewerkplaats. Dit wordt vaak gedaan om er zeker van te zijn dat het product inderdaad niet meer gerepareerd kan worden en om een schatting van de leeftijd en geschatte verkoopprijs te krijgen om de waarde van een vervangend item te berekenen of een vergoeding uit te keren.

Een dergelijk document vermeldt meestal de naam en het adres van de bagagedaler/reparatiewerkplaats, het type product dat is aangeboden, een beschrijving van het artikel inclusief fabrikant, type artikel, grootte/afmetingen en een beschrijving van de schade. Het belangrijkste is dat een dergelijk certificaat een conclusie bevat over de repareerbaarheid, bijv. dat de reparatiekosten hoger zouden zijn dan de detailhandelsprijs van het product, dat het product niet meer gerepareerd kan worden omdat er geen reserveonderdelen beschikbaar zijn of dat de schade niet te repareren is, met vermelding van de geschatte leeftijd van het product en de verkoopprijs.

Als de luchtvaartmaatschappij uw schadeclaim accepteert, worden de kosten van het schaderapport (meestal ongeveer € 15) ook door de luchtvaartmaatschappij aan u terugbetaald.

Hoe kan ik een koffer recyclen?

Velen vragen zich af hoe ze een koffer kunnen recyclen. Hetzij omdat de koffer onherstelbaar beschadigd is, hetzij omdat u hebt besloten om een nieuwe koffer te kopen.

Als de koffer nog in goede staat en volledig functioneel is, kunt u overwegen om hem aan een goed doel te schenken. Beschadigde koffers moet u naar een nabijgelegen stortplaats of recyclingcentrum brengen.

Belangrijk: In de meeste landen is het niet mogelijk om een koffer samen met ander huishoudelijk afval te recyclen. Afhankelijk van uw land kan er een speciale inzameling voor grofvuil beschikbaar zijn.

In sommige gevallen is het ook mogelijk om de koffer rechtstreeks naar het merk te sturen voor verwijdering. Als uw merk een dergelijke service biedt, kijk dan op de website van het merk.

Welke reparaties kan ik zelf uitvoeren en voor welke reparaties moet ik professionele hulp inschakelen?

Of u uw koffer zelf kunt repareren of dat u professionele hulp van een bagagereparatiebedrijf moet inroepen, hangt af van het soort reparatie dat u wilt uitvoeren en het soort bagage dat u bezit.

Voor koffers waarvan de onderdelen met schroeven aan de buitenkant zijn bevestigd (zichtbaar van binnenuit na het openen van de onderhoudsrits) kunnen de meeste reparaties zelf thuis worden uitgevoerd met de juiste reserveonderdelen. Dit omvat meestal onderdelen zoals Wielensloten, handgrepen (alleen koffers met harde schaal) en de handgreep van de trolley.

Voor koffers die gebruikmaken van klinknagels (kleine metalen bouten die meestal een afgeronde kop hebben die zichtbaar is aan de buitenkant van de koffer) om de onderdelen aan de koffer te bevestigen, is een reparatie ingewikkelder. Bij dergelijke reparaties moeten de klinknagels met een boor worden verwijderd, de reserveonderdelen worden vervangen en nieuwe metalen of plastic klinknagels worden ingebracht. Aangezien voor dit soort reparaties gespecialiseerde apparatuur nodig is, moeten deze reparaties worden uitgevoerd in professionele reparatiewerkplaatsen. Ons reparatieteam kan u aanbevelingen doen als u op zoek bent naar een werkplaats die u in dergelijke gevallen kan helpen.

Reparaties aan ritstrekkers vereisen een zekere mate van zorgvuldigheid om schade aan de ritssluiting te voorkomen. Voor andere ritsreparaties, bijv. als de Ritstrekker loskomt van de ritsketting, moet u naar een professionele reparatiewerkplaats gaan. Bovendien raden wij aan om voor reparaties waarbij genaaid moet worden contact op te nemen met een reparatiewerkplaats om letsel te voorkomen.

Welke gereedschappen en onderdelen heb ik nodig om de reparatie uit te voeren?

Als de onderdelen van uw koffer met schroeven bevestigd zijn, hebt u voor de reparatie alleen een bijpassende schroevendraaier nodig. Afhankelijk van het onderdeel dat u wilt vervangen, kunt u schroevendraaiers van verschillende maten nodig hebben. Voor het vervangen van de ritstrekkers hebt u misschien ook een tang en een nooit nodig. Onze reparatiegidsen geven u gedetailleerde instructies over hoe u de reparatie moet uitvoeren en welk gereedschap u nodig hebt voor elke reparatie.

Het belangrijkste zijn echter de bijpassende reserveonderdelen. Hiervoor is het essentieel dat u reserveonderdelen vindt die precies op uw koffer passen. Omdat reserveonderdelen voor koffers voor elk model op maat worden gemaakt, zijn er helaas geen universeel bruikbare reserveonderdelen. Wielen. Voor veel modellen kunt u passende reserveonderdelen vinden op suitcase.repair door eenvoudig te zoeken naar de modelnummer van uw koffer. U kunt ook proberen contact op te nemen met het merk waar u het artikel hebt gekocht om te controleren of er nog reserveonderdelen verkrijgbaar zijn.

Hoe lang duurt het om de reparatie uit te voeren?

Eenvoudige reparaties die thuis uitgevoerd kunnen worden, bijv. het vervangen van een Wielen (als de Wielen met schroeven is bevestigd) kan in slechts 5 minuten worden uitgevoerd. Complexere reparaties zoals het vervangen van de Telescopische Handgreep kan 15-20 minuten duren. Onze reparatiegidsen geven u gedetailleerde instructies over hoe u de reparatie moet uitvoeren en de geschatte tijd die u nodig hebt om de reparatie uit te voeren.

Voor reparaties die worden uitgevoerd door professionele reparatiewerkplaatsen kunnen reparaties 1-2 weken of zelfs langer duren, afhankelijk van hun huidige werkbelasting. Houd er ook rekening mee dat het nodig kan zijn om het artikel per pakket naar de reparateur te sturen.

Wat kan ik doen als er geen reserveonderdelen meer beschikbaar zijn voor mijn koffer?

Voor artikelen waarvoor geen reserveonderdelen meer verkrijgbaar zijn bij het merk zelf of bij professionele onderdelenhandelaren zoals suitcase.repair zal het erg moeilijk zijn om nog passende onderdelen te vinden. Aangezien u misschien een groot aantal verschillende onderdelen moet proberen om een passend reserveonderdeel te vinden, kunnen de kosten gemakkelijk hoger zijn dan de kosten van een nieuw artikel.

In dergelijke gevallen kunt u echter nog steeds proberen om een beschadigde of intacte koffer te kopen die identiek is aan de uwe op platforms zoals eBay of andere platforms voor advertenties en de reserveonderdelen van deze tweede koffer gebruiken om uw item te repareren.

Conclusie
Het repareren van uw koffer zou in de meeste gevallen uw eerste keuze moeten zijn. Alleen voor oudere items of items met meerdere beschadigingen kunt u overwegen om direct te upgraden naar een nieuwer item. Wanneer u schade aan uw koffer vaststelt, moet u er altijd op letten dat u dergelijke schade onmiddellijk aan de transporteur meldt (indien van toepassing) om te voorkomen dat u zelf voor de schade moet betalen. Reparatie is in de meeste gevallen heel eenvoudig met de juiste reserveonderdelen. Op suitcase.repair vindt u de bijpassende reserveonderdelen voor veel verschillende producten, evenals de bijpassende reparatiehandleidingen en gereedschappen. Voor bepaalde meer ingewikkelde reparaties is het aan te raden om toch naar een professionele reparateur te gaan om letsel te voorkomen en ervoor te zorgen dat u de koffer niet beschadigt.